Na półce nad telewizorem stoi storczyk z przeceny. Mój małżonek uważa że to najlepszy sposób żeby przeprosić kobietę. Nie ważny powód, waga problemu, rozwiązanie to samo. Przypominam sobie skecz kabaretu Hrabi – jak przyjmować kwiaty od mężczyzny. Chyba do tego nie dorosłam – https://www.youtube.com/watch?v=aFHeI3lOdIo. Zbliżam się może do wariantu drugiego.

Na moim parapecie stoją już 4 storczyki. Problem z kwiatem w doniczce polega na tym, że „nie trafiony gest” pozostaje i trzeba mu zapewnić doniczkę (bo przecież w sklepie sprzedają je w taniej plastikowej osłonce), miejsce oraz zacząć o niego dbać. Podlewać, nawozić itd.  A najgorsze, że wciąż przypomina ci przyczynę z której to trafił do twojego domu, co mnie osobiście raczej wpędza we frustracje, a nie sprzyja „odbudowaniu relacji”. Poza tym gestem praca się kończy…

Pomyślałam że całkowicie odzwierciedla to sytuację życiową. Nowy storczyk zostanie tam gdzie jest. Nie będę go podlewać, chuchać na niego. Szkoda, ale mam wrażenie że to powinno być zadanie mojego męża. Dostarczył mi jedynie dodatkową powinność, ponieważ przestał się oczywiście zajmować swoim podarunkiem. Czy nie jest jak w życiu? Czemu po mojej stronie ma być dbanie i pielęgnowanie czegoś, w co mój partner nie wnosi żadnego wysiłku ani starań? Myślę że to dobra metafora.

Czemu ja mam być zawsze tą bardziej poważną. Czemu odbieram mojemu partnerowi przywilej bycia odpowiedzialnym, dorosłym człowiekiem w takim samym stopniu co ja? Tak, odbierać, ponieważ uczone jesteśmy od małego że powinnyśmy być odpowiedzialne „matki polki”. Obrończyni domowego ogniska, matki, opiekunki, kucharki. Mamy dbać o dobrą domową atmosferę, ciepło rodzinne, porządek i ogólnie ogarniać. Z jakiej racji? Czy mój mąż, partner, chłopak nie jest w równym stopniu jak ja odpowiedzialny za nas?  Jest człowiekiem w takim samym stopniu jak ja, również ma dowód osobisty i także czasem może pomyśleć. A na koniec i tak usłyszysz że się przecież tak nie stresuj.

Jest okres jesienny a w telewizji wysyp reklam środków anty-przeziębienie. Zwróćcie uwagę w jaki sposób pokazywana jest rodzina. Jaką rolę pełni kobieta jaką mężczyzna. Kobieta podaje tabletki, jest odpowiedzialna – po prostu parasol ochronny. Mężczyzna różni się od dzieci jedynie wzrostem. To jest krzywdzący obraz dla obu stron. Kobiety muszą stanąć na wysokości zadania, bo to po ich stronie leży odpowiedzialność, więc żyją w przeświadczeniu że muszą być 100% bardziej. Jakby miały jakąś misję do wykonania. Mężczyznom za to odbieramy prawo do dorosłości i dojrzałości. Nie muszą dorastać. W ten sposób łatwo się uwolnić od wszelkiej odpowiedzialności za swoje czyny.

Panowie, kupujcie swoim Paniom kwiaty cięte, bo może dojdą do podobnych wniosków jak ja…

Skomentuj

